torsdag 27 november 2008

Film för hela slanten

Min skola har blivit erbjuden att delta i ett filmprojekt tillsammans med en filmpedagog som har enorma kunskaper om film och filmskapande. Kommunen betalar, vi behöver bara säga ja. Spanskläraren och jag är helt i berusningstillstånd för att sätta igång. Men nu visar mina kära kollegor sina icke-positiva sidor. :-( För att genomföra projektet behöver vi ha hela förmiddagar lite då och då (kanske fem till sju gånger) och nu vill matte- och tyskläraren inge ge bort "sina" timmar för det. *suckar djupt*

Nu sitter jag och skriver av allt som står i läroplanen och kursplanerna för de olika ämnen. Lägger upp övertygande meningar om det vidgade textbegreppet, värderingar osv. Tröttsamt. Varför är det fortfarande så att vissa lärare lever kvar i 1950talet, fast de själva är födda på 60talet och absolut borde tänka annorlunda?

Frustrerande.

4 kommentarer:

Maria sa...

att vissa lärare tror att det är så man ska vara som lärare?

bildpedagogen sa...

Hmmm, ja . . . nej . . . hur menar du, Maria?

hondjuret sa...

Jo du. Läroplanen... Vi hade studiedag för en tid sedan, och kollegornas (o)kunskap om nämnda dokument gav mig kalla kårar...

Frågan är om de ens öppnat den sedan de gick på lärarseminariet någon gång under dinosauriernas tid...

bildpedagogen sa...

Hondjuret: Visst känns det så?! Och då är de värsta lärarna inte ens från stenåldern utan bara några år äldre än jag. Tror de blundar hela dagen och bara kör ...